An Exciting Visit to London (Part 1)

Wednesday 15/8

0202! Vilken hemsk tid att vakna till! Efter att ha sovit ca 1,5 h var det bara att leta upp de sista prylarna, klä på sig den halvblöta (nyinköpta) lila tröjan tröjan och be Sampo fixa kameran. Trött och sliten steg jag på nattbussen till Sergels tord och vid centralen väntade mina reskamrater: Karro, Chrissie, Camilla och Michelle. Flygbuss till Skavsta 0345 och sedan Ryanair till Stanstead (genom tullarna klarade vi oss i alla fall trots att jag inte hade någon aning om vad jag hade proppat i väskan!). På flyget satt jag mellan två män, en svensk och en engelsman, och benutrymmet uppfyllde tyvärr inte mitt behov. Efter mycket om och men anlände vi slutligen till vårt "hostel" "Hyde Park Inn". Antalet rulltrappor i London är otillräckligt, speciellt om man har en så tung väska som jag hade, och nu är mina armar dubbelt så långa. Inget lyxhotell precis, men golvet är i alla fall tillräckligt rent för att jag ska kunna ligga på det. Efter knappa tjugo minuter blev vi utschasade av städtanten så då började vår sight-seeing!

image70

image71

Chrissie-prissie och Jag utanför platform 9 3/4. Tyvärr kom varken vi (eller vår vagn) igenom till Hogwartsexpressen!

image72

King's Cross station. Inte långt därifrån ligger British Library.

image69

Christina identifierar sig med dessa reliker på British Museum.

Thursday 16/8
Idag har jag genomlevt riktiga matupplevelser! Morgonen inleddes med Kurries FÖRSKRÄCKLIGA väckarklocka och efteråt följde en mycket kolhydratlik frukost bestående av 4 toast med smör och marmelad. När vi sedan skulle väcka Chrissie och Camilla proppade jag i mig 3 buttercookies: Tack vare Christinas eviga morgoncermoni kom vi inte iväg till Bayswater Station förrän 1030. Idag besökte vi Buckingham Palace (som Christina inte ens visste vad det var!) och på vägen dit fick jag en turistkarta av Camilla. Jippie! Med hjälp av den hittade vi igenom St James's Park och till premiärministerns boning. Senare såg vi London's Eye på avstånd och Big Ben, som jag har sett tidigare, stod kvar brevis "Houses of Parliament". Vi var tyvärr inte välkomna in, men politik är ingenting för mig (just nu i alla fall). Vi besökte även "Westminster Abbey" och med ömma fötter åkte vi vidare till Harrods. Innan fikade vi på Starbucks! På Harrods gick vi vilse; började bland sminket, letade efter te och marmeland samt fasades över priserna på smycken och kläder.Jag tittade på halsband åt Rudde och Agge men hittade då bara kläder oich diamanter, vilket inte passar mina små vovvar. På julavdelningen hittade vi tomtenissar och på tunnelbanestationen hittade jag två tidningar som berättade att David Beckham hade gjort sitt första mål för LA Galaxy. Väl hemma, solen skiner och matkulturen fortsätter...

image73

Buckingham Palace.

image74

Christina vet nu vad det är för något!

image75

image77'

image78

image79

image80

Parlamentet!

image81


image82


image83

Koffein-laddning innan....

image84

Friday 17/8
Klockan 0700 ringde mobilen, men eftersom att svensk tid går 1 h före lokal tid var den egentliga tiden 0600. Givetvis går även min telefon 11 minuter före, så, när min shönhetssömn stördes av "Daily" var klockan 0549. Jag lagade havregryngröt och hade sedan i banan och mjölk. Detta serverades tillsammans med mitt eget rostade bröd och min egen inköpta marmelad. I min dystra ensamhet kände jag hur min kropp, bit för bit, förtärde födan jag själv dukat fram. När jag sedan återvände till rummet somnade jag om och vaknade inte förrän Camilla tvingade oss att gå upp. Sedan började shoppingen! Jag INVESTERADE i tre tröjor á £8, £15, £38. Alltså, pristet (och kvalitén?) steg likt en exponentiell graf. Vi besökte China Town och avslutade vid Trafalgar Square. Där besökte vi National Gallery som har målningar av exempelvis Da Vinci, Michelangeo, Monet, Van Gogh... Väl tillbaka på rummet skrev jag vykort!

image85

Mamma Mia-musikalen är lika populär som alltid!

image87

image88

To be continued...

Kommentarer
Postat av: Cornelia

Åhhh London!! SÅÅ underbar stad! Verkar som ni hade kul, och lyckades lära Christina lite allmänbildning också, haha she´s cute =)
Men...ja, vad har du för typsnitt på rubriken? Jag ska byta design på min blogg, höstdesign haha. Kram

2007-08-23 @ 10:09:27
URL: http://blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0