An Exciting Visit to London (Part 2)

Saturday 18/8
Det bor en satkärring på det här vandrarhemmet! Eller, ja, hon fixar faktiskt bara frukost. Så, idag när jag och Kurrie-burrie gick ned för att laga gröt blev vi portade! Efteråt följde ett okänt antal svordomar, men vi endade upp på vårt rum och doppade brödbitar i marmelad. Sedan sov jag på golvet tills det var dags att gå. Dagens stor mål var maknaden i Notting Hill! Där fanns allt möjligt mellan himmel och jord, men det mesta var bara rent skit. Senare besökte vi "Tate Modern" , ett modernt museum med konstig konst. Efter det följde vi Themsen River till Tower Bridge och Towern. Där användes kameran till 100 procent! Middagen spenderade vi på en skum kinesisk buffé (dock priset var billigt) men ingen blev i alla fall sjuk. På rummet terroriserade vi våra italienska rumskamrater och det sista Michelle sa innan de gick ut var: "Condom?" Snacka om pinsamt!

image89

St Paul's Cathedral

image90

Shakespear's Globe Theatre

image91

Jag på Tower Bridge

Sunday 19/8
Klockan ringde i god tid så att jag och Kurrie kunde laga en ordentlig frukost. Tyvärr undslapp vi inte satkärringen helt och hållet, men vi fick i alla fall något i magen. Sen sov vi lite till och borstade tänderna för att sedan bege oss mot Camden Town. Där fanns en marknad, lik den från igåt, och regnet öste ned. Chrissie shoppade loss totalt och efteråt åt vi lunch på KFC (där vi lagrade kalorier i massor). Kvällens stor happening var Madame Tussaude's. Det var dyrt, men definitivt värt pengarnaför närmre än så kommer vi inte kändisar som Tom Cruise, Angelina Jolie eller Dalai Lama. Sannolikheten för att träffa även Adolf Hitler någon annanstans än på vaxkabinettet är näst intill obefintligt... och självklart, allas vår favorit "Captain Jack Sparrow"!

image93

Jag, Chrissen och Michelle med en okänd tjockis i Camden Town.

image94

Camilla och jag tillsammans med Harry Potter!

image95

Vem är där om inte Brangelina?

image96

Jessica Simpson i rampljuset!

Monday 20/8
Huset hatobjekt nr 1 slog till igen! Oväntat och listigt! Trots att jag och Kurrie hade stigit upp omänskligt tidigt, för att verkligen erinra oss om att vi skulle slippa henne, överraskade hon oss med sitt plötsliga drag. Hon hade helt enkelt stängt av spisen så att vi inte kunde laga vår gröt! Efter en massa svordomar, som jag inte ens visste att jag kunde, begav vi oss iväg mot "The Tower of London". Londons stora slott, belägen i närhet till Tower Bridge, innehåller allt möjligt med historisk symbol. Där var stora utställningar i form av vapen och stridskonst samt också kronjuveler. Legenden om kråkorna är lika välkänd som fängelset, tortyrkammaren och palatset. Att efter 2.5 h stiga ur slottet med ömmande fötter och kurrande mage kan man väl medge att inträderspriset på £16 var värt pengarna. Efteråt väntade en lunch bestående av den klassiska "Fish & Chips" (vad är en Londonresa utan denna delikatess?). Senare mötter jag och Kurrie upp resten av gänget vid Sloane Square och började shopping-finalen. Jag köpte strumpor för £15.45 medan de andra köpte DVD-boxar. Sen åkte vi vidare till British Library där jag köpte en illustrerad biografi kallad "Mary Queen of Scots". £20 fick jag ge för den! Det längst stoppet var på Top Shop! Chris hade hittat en jättefin klänning för £55 som hon (extremt länge) funderade på att köpa innan hon slog till. Jag däremot, som hade ett konto med bara £25 kvar, hittade ett jättefint skärp för £22. Självklart skulle jag utmana ödet och köpa den. Efteråt åkte vi hem med våra nyinköpta saker och middagen fick, som väntat, bestå av det billigare alternativet.

image97

Utanför Towern.

image98

Utan kråkorna på slottet faller Drottningen och Kungariket, sägs det.

image99

Jag innanför murarna.

image100

Tower Bridge, från ett betydligt bättre perspektiv än tidigare.

image101

Är dom inte söta?

Tuesday 21/8
Klockan 0300 skulle vi vara utcheckade och redo för att gå till busshållplatsen, så gissa vilken tid vi fick gå upp? Jag sov på bussen till flygplatsen och även där hade jag problem att hålla ögon öppna. Ett tag trodde jag att jag var sjuk! När vi skulle checka in bagaget pep min väska för att den var för tung och detta ledde till problem. Men problem är till för att lösas och detta fixades relativt snabbt. Sen genom tullen pep först jag och sen min handväska. Jag blev förstås jättenervös och tanten frågade med sin brittiska accent: "May I have a look into your bag?" - "WHAT?!" Dom letade efter sprängämnen som lyckligtvis INTE fanns, och de kollade upp om min mobil och kamera var stulna, vilket de givetvis INTE var. Vilket oflyt! Jag läste ut min bok av Vilhem Moberg "Rid i natt". Jag sov på planet och sen på flygbussen hem smsade jag Hanna och pratade i telefon med mamma. Äntligen hemma! Städa, duscha och packa upp!

image102

Jag och Camilla i kön till gaten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0