Noll julstämning

Hur piffar man egentligen upp vardagen nu inför jul? Mitt rum får bottenbetyg i julpynt och i mina hörlurar på väg till skolan lyssnar jag bara på Kent (förresten gick "Colombus" in på Tracks förstaplats idag). Jag har inte bakat varken pepparkakor eller lussekatter. Det enda jag gör som är någorlunda "juligt" är att öppna luckorna på Kalle Ankas julkalender. Idag löd frågan: "Vilken älsklingsrätt har björnbuse 176-761?" Kan du den Hanna? I sådana fall, gå in och tävla på Kalle Ankas hemsida.

Ikväll ska jag på julbord ute på Dalarö med pappa & co. Jag ska äta massor med gott, men hoppa över nyttigheter som potatis och annat liknande. I morse blev jag jättesur därför att det bara fanns pytte-pytte-lite risgryngröt kvar (ja, jag gjorde faktiskt en sats risgryngröt i veckan), så det första jag ska leta reda på när vi anländer till värdshuset är grytan med tomtegröt. Kanske inte lika exklusivt som ankleverpastej och oxtunga, men nu har jag sagt att jag ska äta gröt så då får det bli så.

Hanna ska dra med mig till Skansens julmarknad imorgon. Jag ser faktiskt fram emot det, trots att min julstämning är lika låg som glocalnet. Men vem vet, kanske träffar jag någon kändis eller hittar värsta bra julklappen? Eller så står vi i ett hörn och pimplar brända mandlar. Och det är inte dåligt det!

Nä, nu måste jag gå upp och göra någonting åt mitt oinspirerande kylskåp till rum, så att jag både kan få lite julmys samt ökad rumstemperatur (i den bemärkelsen är vi vänligt miljövänliga eftersom vi inte slösar en massa energi på uppvärmningen av huset). Istället för att öka termostaten brukar vi elda, men eftersom mitt rum ser ut som ett bombnedslag i Beirut brukar jag skämmas så för att hålla dörren öppen. Men nu ska det bli andra lussebullar!

Sedan kanske jag ska öppna boken jag fått från Linköpings universitet, postad av en viss Kristin Zeiler. "Chosen children", som hennes avhandling heter, är väl vår bibel nu under projektet, men boken är lika lättläst som Dostojevskijs "Brott och straff" på sitt ursprungsspråk. Eller så ska jag ta tag i mitt psykologiarbete, där jag också har fem böcker som ligger och väntar på att läsas. Själva svårigheten med psykologiböcker är att 90% av dem består av rent SKIT där författaren själv sitter och lägger upp argument som han sedan förkastar. De resterande 10 procenten är väl relativt användbara, men eftersom psykologin är uppdelad i så många olika teorier måste man granska dessa på ett kristiskt sätt och under hela processen vara konsekvent. Och det är banemej ingenting jag tycker är kul! Troligtvis kommer jag väl att fastna i min fin-fina bok om Kent och då rusar tiden i väg och i slutändan visar det sig att jag inte gjort någonting vettigt alls innan jag ska iväg till julbordet. Jisses, vilka bekymmer! *ironi*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0