Kulturrundan kammade noll

Första lediga vardagen idag och jag skulle möta Hanna utanför statsbiblioteket kvart över nio. Men när jag vaknade i morse trodde jag att min klocka ännu inte var  omställd för vintertid och därför sov jag lite för länge. När jag sedan vaknade hade jag ungefär en kvart på mig innan jag skulle gå till bussen. Jag försökte verkligen, men jag blev i alla fall tvungen att stressa till bussen. I högklackat! Jag sprang som aldrig förr, men inte hjälpte det.

Skolan är ju ganska deprimerande och eftersom vi båda har stressat som idioter inför varje prov och uppsatsinlämning har projektet blivit lagt på hyllan tills vidare. Och nu på lovet (ja, jag vet att man inte ska plugga då) ska jag och Hanna verkligen ta tag i det. Preimplantatorisk Genetisk Diagnostik... Låter inte det lite häftigt? Men vad det är för något får ni, kära bloggläsare, ta reda på själva! Ett mail till Olle och sen var vi klara för dagen (svårare än så är det inte).

Efter att vi ätit lunch på en italiensk resurang bestämde vi oss för att vara kulturella, vad nu det innebär. Vi tänkte oss något i stil med museum. "Ja, Hanna vi går på museum!" Dock var det skilda åsikter om vilket museum vi skulle gå till, men i stället för att ta till våld använde jag mig av min eleganta övertalningsförmåga för att diskussionen skulle få den utgång jag önskade. Jag ville då till medeltidsmuséet, men var ligger det? Hanna verkade veta så vi åkte till Gamla Stan och efter mycket om och men hittade vi ingången. Det enda problemet var att ingången var omringad av ett högt träplank och innuti kryllade det av byggarbetare. Nej, det var inte helt lämpligt att besöka Medeltidsmuséet idag. Andrahandsvalet var Historiska muséet (trots en del klagomål från den andra parten) och vi tog bussen till Djurgården. Varför kan man undra i efterhand, men Hanna var helt säker på att muséet låg där. I stället hamnade vi på Nordiska muséet/Vasamuséet där vi fick fråga efter vägen. Då var det bara att gå tillbaka. På vägen dit stoppades vi av några utländska turister som verkade inte ha någon som helst aning om var de var någonstans. Jag försökte hjälpa dem så gått det gick med kartläsningen, men de fattade ändå ingenting. När vi till slut kom fram till historiska, vi var genomblöta av allt regn och Hanna behövde en toalett, visade det sig att muséet var STÄNGT. Vilket oflyt och då ville Hanna gå till armémuséet och jag var desperat så jag gick med på det. Vi trodde att vi tog en genväg, men istället hamnade vi utanför HOVSTALLET. Nä, nu fick det vara nog! Och jag hade jätteont i fötterna...

Inga kulturpoäng till oss trots att vi försökte och vi åkte tillbaka till Norrmalmstorg där vi gick in på första bästa H&M för att slippa regnet. Ut kommer Hanna med nyinköpta kläder för 945 :- och ett clubkort. Bättre än så blev det inte och trots alla motgångar hade vi det kul, ellet något? Jag tycker i alla fall vi borde få någon liten bonuspoäng för attvi faktist FÖRSÖKTE vara lite kulturella...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0