Enemies of my own, beware....

Idag besökte jag Haninge kommuns studievägledare (en jättetrevlig kvinna vid namn Helena) och nu har vi planerat min framtid, åtminstone ett par år framöver. Och jag säger bara det, Sverige se upp. För nu kommer kanske tidernas mest flippriga och riviga läkare att utbildas, eller nått....

Jag har visoner. Det har väl i och för sig alla, men jag har visoner om att bli läkare. Att få ta hand om sjuka människor och hjälpa dem tillbaka till hälsan är någonting jag drömt om sedan barnsben. Rättare sagt, kanske tolvåriga barnben, men poängen är den att jag har funderat länge  på läkaryrket och med bara ett år kvar på gymnasiet börjar det bli dags att tänka på framtiden. Idag kom många av mina frågor att besvaras och nu känns inte framtiden längre så avlägsen. Jag kan väl kort sammanfatta situtionen som sådan att det finns TRE rimliga alternativ; bli antagen med snittet 20,0 eller få ett kanonbra resultat på högskoleprovet med minst 1,9 samt en variant som består av tre utgallringar.

Det första alternativet verkar kanke lättast (ja, hur lätt det nu är att få 20,0). Men när jag tar studenten kommer jag inte att ha de toppbetyg som krävs för att bli direkt antagen så jag kommer att pröva för de MVGn jag saknar. Vilket innebär att jag i princip får skriva om det nationella provet och sätter jag MVG på dem så får jag MVG i det samlade betygsdomumentet, vars slutpoäng då hamnar på 20,0. Det andra alternativet är en variant av det tidigare, men allting handlar om hur duktig jag är på matte, svenska och engelska. Men då krävs även behörighet i kurserna Matte D, Kemi B, Fysik B och Biologi B, vilket jag kommer få vid läsårets slut. Det sista och kanske mest invecklade alternativet utgår från att jag gör högskoleprovet, men resultatet behöver inte vara så överdrivet (Helena berättade att förra året räckte det med 1,7). Går du vidare därifrån kommer du till steg två där man gör ett begåvningstest. Det här testet ska mäta om jag är kapabel till att lösa diverse problem. Om jag går vidare ytterligare ett steg når jag den sista utgallringen innan intagningen. Då får jag slutligen gå på två intervjuer, med en läkare respektive psykolog. Sedan kommer de att bedömma mina möjligheter till att bli en bra läkare. Alltså, om jag bedöms ha goda förutsättningar för att klara av läkaryrket blir jag antagen till en utbildning. Och så var det med det!

Det här lät ju inte alls svårt, men givetvis finns det ju ett okänt antal undantag. Hösten 2010 kommer nämligen alla kompletterade betyg att betraktas som ogiltiga. Då kommer man kanske till och med tjäna på att behålla sina gamla betygsdokument från gymnasiet, men någonting som är nytt är de högskolemeriterande poängen. Dessa innbär att om man varit en duktig och flitig gymnasielev som inte läser en massa struntkurser kommer man att få extra poäng för de där TUNGA kurserna man valde att läsa istället för att slappa. Maxpoängen man kan uppnå är 2,5 och jag har redan nu 2,0 poäng (0,5 per ämne). Min meriterande kurser är Spanska 3, Spanska 4, Matte E och Engelska B. Så den nya förordningen som införs till hösten år 2010 kommer alltså båda gynna och missgynna. Visst är det bra att de elever som läser vidare i mer akademiskt inriktade kurser, men genom att skrota kompletteringsbetygen kommer ju INGEN att få en andra chans. Vilket alla förtjänar, eller?

Så skolsystemet är som vanligt: orättvist och helt utan logik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0