Nu ska Rockbjörnarna delas ut!

När jag först avslutade min egen röstning till Rockbjörnen 2009 på Aftonbladets hemsida tyckte jag att jag skulle publicera alla nomineringar här också, men jag bestämde mig för att länka sidan så kan ni rösta samtidigt som ni kollar in nomineringarna. Här klickar ni!

Värt att uppmärksamma är att mitt favoritband Kent har chans att få en björn i totalt fyra olika kategorier, men jag röstade bara på dem i två kategorier (i kategorierna "Årets svenska låt" och "Årets svenska album" fick ju Krunegårdaren min röst...). Men det är ändå imponerande vilken oerhört trogen fanskara Sveriges stösta rockband tycks ha. Tänk ändå att de lyckades få en låt som aldrig spelats in i studio att bli nominerad till "Årets svenska låt". Inte för att "Håll ditt huvud högt" inte håller måttet för det är en sjukt bra live-arenarock-låt (kolla in här!). Men tyvärr ser det mörkt ut för Kent och jag tror att en betydligt större andel svenskar hatar dem än älskar dem (som vi fans på kent.nu) och nu när nomineringslistorna är klara kommer folk att rösta på annat för de vill verkligen inte att ett så känt och framgångsrikt (uttjatat?) band som Kent (som till och med innehaver rekordet på antal vunna Rockbjörnar) ska få fler priser. Jag  tror att det hädanefter blir svårt för detta band att vinna i musikgalorna.

Om vi tittar tillbaka på Rockbjörnens musikgala år 2003 finner vi att fyra låtar av totalt fem i kategorin "Årets svenska låt" tillhör Kent. Där finner vi "Dom andra", "Kärleken väntar", "FF", "Pärlor" och slutligen den låt som INTE tillhör Kent alltså Håkan Hellströms "Kom igen Lena!". Resultatet blev att Håkan-bråkan vann trots att ingen någonsin dominerat en kategori så överlägset. Alla som hatade Kent röstade på Håkan och alla som älskade dem kunde inte samsas om vilken låt som förtjänade att vinna.

Det är det som är hela problematiken när man ska rösta i en musikgala. För att utfallet ska betraktas som rättvist måste man ju lita på att hela svenska folket kan ta ställning och i princip ha hörtalla artister någongång under det gångna året. Annars kommer folk bara att rösta på sina favoriter (fast det är väl inget fel med det?) och i de kategorier där de egentligen inte kan ta ställning kommer man att rösta på en nobody för att just "den där artisten/gruppen som man irriterar sig så på" inte ska få vinna. Grammisgalan har tex ett system så man utdelar guld, silver och brons när man röstar. Självklart får favoriten guld medan losers i kategorin får silver och brons-för att öka chansen att just favoriten vinner...

Avslutningsvis måste jag medge att jag inte är någon ängel själv utan jag använder precis samma knep för att just min musiksmaks artister ska få sig en stund i rampljuset. Men när ni röstar, rösta klokt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0