Ett pris för tvättäkta musiker

Enligt Carl Bildt är Sverige världens tredje största land av musikexport, efter USA och Storbritannien. Vilket jag tycker är imponerande! Jag är en slav av galor, glitter och glamor och följer därför hänfört Grammisgalan, Rockbjörnen till Faddergalan, Rosa bandet och Agnetas Nyårskarameller, men den galan sänds väl inte längre. Jag älskar Grammisgalan för dess utbud av musikstilar samt betoningen av, för mig ibland helt okända men, tvättäkta musiker som har producerat musik under året som berört. "Musik är glädje!" för att citera Carl Bildt, men musiken som framförs och belönas under galan insänker varje människa inte bara glädje utan även sorg, hat och eftertänksamhet. Grammis är därför, enligt min mening, det mest etablerade musikpriset i Sverige där man belönar kvalité framför kvantitet.


Efteråt gnällde pappa över att det bara var artister "man aldrig hört talats om" som vann priserna (han ville väl allra helst att Kent skulle ta hem ALLA priserna). Men jag försökte förklara för honom att om man bara lyssnar på sin insnöade musiksmak (Patrik Isaksson och Svenska favoriter) så händer det att man undgår en del bra musik.


Min pappa var rätt så gnällig under hela galan! Först så gnällde han över att Amanda Jensen bara skrek i micken, och efter att jag konfronterat honom med det faktum att hon I ALLA FALL sjunger betydligt bättre än honom, muttrade han surt efteråt "Det enda som var något var Lasse Stefanz!"


Trots att min fader är en gnällig person sa han faktiskt under kvällens gång något som jag måste ge honom rätt för: Salem Al Fakir är ett minne blott inom några år! Med största tillgivna respekt, alla Salem-fans i cyberrymden, men det är så otroligt svårt att hålla sig kvar i den inflytelserika musikvärlden idag om man inte producerar platta efter platta efter platta och turné efter turné efter turné... Har man tur hamnar man där Kent är idag, i toppen av svensk musik som det största rockbandet Sverige någonsin skådat! (Man ska dock veta att de släppte tre skivor på tre år och turnérade konstant utan en vettig semester på fem år och sedan ytterligare en skiva samt en dubbel-cd med b-sidor...innan de tog en rast) Vad Kent nu har bevisat är att man år efter år och skiva efter skiva kan producera musik som tilltalar den stora folkmassan och berör. De håller än (vilket i kväll bevisades med två fin-fina grammisar) och de är fortsatt inflytelserika.


Kvällens "Yes!" - Kent får "Årets grupp" och "Årets album"

Kvällens "Typiskt" - De lättklädda dansöserna till Lasse Stefanz

Kvällens citat 1 - "Jag tycker att Årets textförfattare är det finaste priset här ikväll" (Säkert!)

Kvällens "Varför?" - Adam och Gry gör någon hemsk parodi på någon musikvideo, ytterst pinsamt!

Kvällens citat 2 - "Tack alla människor som älskar oss och tack alla människor som hatar oss" (Kent)

Kvällens mys - Lars Winnerbäcks framträdande, vilken underbar stämma!

Kvällens "Åh nej" - Varför zoomade de in Carola hela tiden?

Kvällens "Skönaste snubben" - Adam Tensta, jag gillar inte hip-hop men vilken sötnos han är!

Kvällens "Vilken tur" - Lars Winnerbäck fick sista priset, det var han värd!

Kvällens "Fattiglappar" - The Ark och Sahara Hotnights, många nomineringar men inga priser dock.

Kvällens "Blunder" - Delades verkligen priset ut för bästa dansband/schlager? I så fall, vem vann?


Kommentarer
Postat av: FashionWay

Du är välkommen att bli medlem på www.FashionWay.se

2008-01-10 @ 19:01:35
URL: http://www.FashionWay.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0