Kalla mig pretentiös om ni vill

Jag har under en längre period letat efter den sanna betydelsen för ordet 'pretentiös' utan att finna någon som har kunnat förklara vad det betyder. Min svenska ordlista är inlåst i skolan och fyller ingen som helst funktion. Men det är ett vackert ord, eller rättare sagt, ett adjektiv som råkar stämma överens med något som jag vill uppnå...

Dess sanna betydelse kan liknas vid ord som hybris, högmod, anspråksfull och arrogant men den kanske enklaste förklaringen är "att ta sig själv på för stort allvar". Och hur underbart skulle inte det vara? För att när allting kommer omkring är vi bara människor och vi dör ensamma...

Folk som bloggar tenderar att klaga på sina extremt tråkiga svensson-liv och utelämnar sina vanor i vardagen för människor som egentligen inte ens BRYR sig. Vem sjutton vill läsa när någon försov sig en morgon, eller var uttråkad på jobbet? Nu låter det som om jag själv aldrig har skrivit om när jag vaknade en morgon, vilket skulle verka väldigt motsägelsefult, men vid närmre eftertanke kan sådant vara intressant om det har en poäng. Annars faller intresset och allvaret blir ett skämt. Det finns riktigt många skräpbloggar där ute i cyberrymden och det här är en av dem. Snart kommer jag väl att säga någonting i stil med "Nu är klockan halv två och jag sitter på golvet i mitt unkna rum och har jätteont i rumpan därför att golvet är så hårt..." Någon som orkat läsa ända hit?

Vem orkar egentligen bry sig om sådant som ändå inte revolutionerar ens vardag? Folk talar om personer som förändrat ens liv andra om musik som RÄDDAT ens liv. Jag tillhör nog det senare alternativet... Kanske finns det en anledning till varför jag sitter här, mitt i natten,och knappar på en Fujitsu siemens. Men det tror jag inte. Jag vill bara ställa mig upp och applådera för det stora allvaret som en gång för alla visar sig vara det slutgiltiga beviset på att människan förstör, bränner och krossar alla drömmar för att sedan tyna ut i ingenting. Är det inte läggdags för skämten?

Nu är klockan 01:30 och min rumpa har domnat av det här extremt hårda golvet. Med lite tur kommer jag upp och då ska jag väl sova. Mitt rum luktar sjukdomoch behöver vädras. Men det får jag fixa imorgon. Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0