Rockbjörnen och Kalkon-Alex

Rockbjörnen 2008. Eller "Rock-bear" som Hanna säger. I was there...

Om ni inte sett listan med vinnarna så kommer den här:

Årets svenska kvinnliga artist:
Sonja Aldén

Årets svenska nykomling:
Måns Zelmerlöw

Årets svenska låt:
Lars Winnerbäck - "Om du lämnade mig nu"

Årets utländska artist:
Timbaland

Årets utländska album:
Timbaland - "Shock Value"

Årets utländska låt:
Timbaland feat OneRepublic - "Apologize"

Årets svenska manliga artist:
Lars Winnerbäck

Rockbjörnens MYSPACE-pris:
Kid Down

Årets svenska grupp:
Sahara Hotnights

Årets svenska album:
Kent - "Tillbaka till samtiden"

Årets utländska grupp:
Tokio Hotel

Årets svenska live-akt:
The Ark

Härmed följer ett par kommentarer. Först och främst tycker jag att Kent borde fått "Årets grupp" för det har de verkligen förtjänat (men de har ju roffat åt sig både en  grammis och P3-guld i denna kategori så det var väl bara rättvist att Sahara fick åtminstone en rockbjörn). Jag tycker också att Säkert! borde fått "Årets kvinnliga artist". Fråga mig inte vad det är för fel på Sonja, jag bara tycker så! Jag tycker också att Timbaland kunde faktiskt skickat en video eftersom han fick 3 björnar av 3 möjliga. Förklaringen var att han tjänar 1,5 miljoner dollar per sekund han är i studion, så han ansåg det väl betydligt viktigare att spara ihop pengar till en egen rymdraket, eller nått (men sekunder kunde han däremot offra på den töntiga uträkningen!). Och till sist, Cornelia, varför tycker man om Tokio Hotel?



Och nu
till självaste "Hovet". Premiärvisit. Var dock väldigt nära på att åka dit igår (såg fel på datumet, jäkligt klantigt, jag vet). "Rockbjörnen 2008" skulle bli min systers födelsedagspresent från mig, vilket den också blev, men när jag insåg att galan inte skulle sändas på TV fick jag panik och efter lite strul hade jag två biljetter i min hand.

Kanske hade vi inte de bästa platserna, men när det finns sittplatser ska man ju utnyttja dem, eller hur? Vi var tidiga. Hann både att pudra näsan och tjacka en Gott & blandat. På min vänstra sida satt ett par torrbollar som aldrig orkade att applådera och såg kontant sura ut. Till höger satt min syster. Det var nästan fullt. Publiken närmast scenen består mest av det feminina könet, kanske inte så konstigt (det ryktas om att folk har köat sedan i natt). Jag hade läsk, godis och kameran i beredskap. Det var som upplagt för en riktigt lyckad kväll.

In trädde Alex Shulman. Jag tänkte: "Åh nej!" vilket många andra säkert också gjorde. Han skulle tydligen blogga igenom hela kvällen...

Kvällen förflöt på bra. Många bra artister som uppträdde. Däribland Petter, Takida, Simple Plan, September, Miss Li, Adam Tensta, Vincent, Sahara Hotnights, Sonja Aldén tillsammans med The Poodles mm. Priser delas ut till höger och vänster. Ingen direkt kung krönades, fast Timbaland får tre björnar och Lars Winnerbäck två. Vi hade det väldigt kul och trevligt!

Äntligen fick Kent ett pris. Årets album. YEES! De kunde dock inte närvara (pga spelning i Norge), men hade klätt sig i frack och bandat ett tacktal som spelades upp. Efteråt följer idiotiska kommentarer från vår älskade bloggare:

"Skitdåligt att Kent inte kom. Gillar inte Kent. Han är en idiot."

"Prettofjantar. Kent. I Norge. HA! Norge, vad har de där att göra?"

Stackars liten som inte förstår vad han säger. Ibland var han ganska rolig, och bra, alltså då han skrev inlägg som får igång publiken. Ibland var han bara töntigt och typiskt 'stureplans'-mallig. Vem står egentligen ut med en sådan idiot? Eller så smutskastade han Kent i en sådan fart att bandet som spelade (i det här fallet Sahara Hotnights) hamnar i skymundan och fick inte igång det drag som tidigare band fått. Snälla Aftonbladet, ingen bloggare nästa gång?

Jag vill slutligen bara passa på att slå ett slag för MYSPACE-priset. Vilken asbra idé! Då får de tusentals anonyma banden ute i världen inte bara chansen till att vinna en rockbjörn, utan också, om de vinner, äran att få SPELA på galan. Bandet som vann var faktiskt väldigt duktiga. Jag önskar dem all framgång!

Vi får inte heller glömma prisutdelarna i kväll. Det var blandat mellan komiker, musiker och speedwayförare. Bäst var dock Linda Lampenius. På sin vackra finlandssvenska konstaterade hon att det här var nog första gången 'en klassisk violinist befann sig på en rock-gala'. Ja, det kan nog stämma!

Alex Shulman avslutade kvällen tillsammans med Sonja Aldén och The Poodles.

"Till sist, en hälsning till min älskade Katrin. Vill du föda mitt barn?"

"Annars står det ju nämligen folk i kö..."

"Shirley Clamp skulle ju inte säga nej..."

*suck*

Kommentarer
Postat av: Cornelia

Hahaha, ja, varför gillar man Tokio Hotel? Då kommer jag osööökt att tänka på: Varför gillar man Kent? =)

2008-01-27 @ 17:09:36
URL: http://hangren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0