Vem sa att idrotten stod för det oberoende?

Med hänvisning till dagen Citytidning, där SOK tillsammans med andra världsstjärnor presenterade sin åsikt om att INTE bojkotta OS i Kina, med den enkla anledningen att idrott och politik INTE hör ihop och ska därför INTE påverka varandra.


Jag måste medge att min åsikt är av annan art. Att påstå att idrott inte är politiskt är lika sant som att jag har 11 tår (vilket jag inte har). Vad gäller de Olympiska spelen, vars ursprung letar sig tillbaka till Antiken då Grekland och Sparta upphörde alla krig för att låta tävlingarna pågå i fredstid, är jag beredd att påstå att det är den mest politiska tävlingen av alla. Som bekant brukar de Olympiska spelen ge upphov till en kort stund av världsfred då alla krigande länder tvingats dra tillbaka sina trupper för att lämna rum åt spelen. Detta missbrukades dock under det andra världskriget då man tvingade att ställa in OS eftersom Tyskland, Frankrike och Storbritannien vägrade att sluta kriga. Detta har dock bara hänt en gång.


I dagsläget krigar inte länder med varandra som man gjorde för 70 år sedan. Konflikterna är inte lika självklara men det finns fortfarande människor i världen som lider på grund av orättvisor och missbrukning av de mänskliga rättigheterna. Ett praktexempel är Kina!


Kina älskar att missbruka de mänskliga rättigheterna, förtrycka befolkningen och leda osynliga folkmord. Ja, jag vågar påstå att misshandeln mot Tibet och tillhörande befolkning är folkmord, eller kulturellt folkmord som Dalai Lama väljer att uttrycka det.


De svenska idrottarna väljer att inte uttrycka någon åsikt i form av bojkottning av OS, då de anser att de bara följer SOK:s rekommendationer. Jag tycker däremot att om man ska framföra en åsikt och försöka påverka Kinas behandling av Tibetanerna ska man slå till där det känns: alltså i plånboken! Kina har satsat ofantliga summor på OS 2008 och räknar med en dundersuccé som ska stärka Kinas roll på den internationella arenan. Jag måste dock vara lite cynisk och helt enkelt konstatera att ett litet, fjuttigt land i Europa troligtvis inte kommer att påverka OS märkbart, men om Sverige, för en gång skull, vågar stiga fram och ta det första steget tror jag att vi kan skapa en trend som snabbt sprider sig i Europa.


Avslutningsvis vill jag bara poängtera att idrotten egentligen bara är en annan form av politik, (tänk efter, för bara några år sedan drevs varje idrottsförening av engagerade frivilliga men idag gör folk allt vad de kan för att tjäna pengar på idrott!) och att jag därmed anser att alla människor som kan känna medkänsla borde göra vad de kan för att hjälpa tibetanerna. Jag har skrivit det här inlägget på uppdrag av mitt samvete, vare sig ni läste hela vägen hit eller inte, och jag har tagit ställning i frågan. Bojkotta OS, idrotten är inte så viktig att man enkelt kan bortse från det dolda, politiska budskapet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0