Ett helvete på bongården och hemma när Becca är sjuk!

Har någon av er, kära bloggläsare, någon gång läst "Animal Farm" av George Orwell? Jag trodde att det bara skulle vara en vanlig samhällskritisk satir fast med en humoristisk framtoning. The animals on a farm drive out their master and take over and administer the farm for themselves. The experiment is entirely successful, except for the unfortunate fact that someone has to take the deposed farmer's place... Och på den vägen är det! Grisarna på farmen är de smartaste så de får ta över ledarrollen och därmed bossa över de andra djuren. Vad som började med en revolution övergår snart till ett helvete till bondgård som antagit skepnaden av en diktatur. Viktigt är förstås att boken skrevs 1945 och i sista kapitlet (som jag inte läst än men tjuvkikat lite i) har alla "commandments" som tidigare stått uppskriva reducerats till en enda: ALL ANIMALS ARE EQUAL BUT SOME ANIMALS ARE MORE EQUAL THAN OTHERS. Ganska spännande bok, men inte alls så humoristisk som jag hade hoppats på (fast det är ganska kul att fascistledarna under andra världskriget får jämföras med grisar...).


Jag kan berätta lite kort om min dag. I Sverige och Stockholm är det tydligen världens snöstorm och solen gassar på tegelhusen utanför i London. Men man låter sig inte luras av solen, det är svinkallt ute! Tyvärr är Rebecca jätteförkyld och hon har varit hemma från dagis två dagar i rad nu. Det tog nästan en halvtimme att få henne i säng efter lunchen och den simmiga blicken indikerade på en långtifrån-i-toppform-Becca. Jag ser inte fram emot att väcka henne om 15 minuter...


Dessutom kan jag avslöja att Anna och Mark tydligen har publicerat en ny annons i svenska medier angående en ny au-pair efter nyår. Det var tydligen 2 gamla tanter som hört av sig mellan 50-60 år. De hade börjat telefonkonversationen med: "Ni kanske tycker jag är lite gammal...". Haha! Skicklig som han var hade Mark avböjt deras intresse utan att nämna något om deras ålder! Och det var nog bäst så, jag tvivlar på att en gammal tant hade orkat med Highgates backar, en resesäng och 24 varje kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0