Två dagar att uppleva det och två dagar att skriva om det...

Det är först nu såhär i efterhand man ens orkar öppna Word för att börja skriva om helgens aktiviteter. När jag äntligen la huvudet mot kudden hemma i Highgate (natten söndag/måndag) var klockan redan långt efter tolv och vetskapen att jag skulle gå upp om knappa sex timmar hjälpte knappast mot den ihärdiga förkylningen som plågat mig hela helgen. Så trots två nätter med över nio timmars sömn så är det knappast med ren lust jag sätter mig ned i soffan med lap-topen i knäet och skriver följande stycken. Inte för att det jag har att berätta är tråkigt, men det krävs absolut en kraftansträngning för att orka sammanfatta två intensiva dagar med familjen i London.


Fredagen har jag ju redan berättat om så jag kan ju börja med att avslöja att på grund av strul i tunnelbanan (de flesta linjerna var helt avstängda mellan vissa hållplatser) så kom min familj 55 minuter för sent till Notting Hill och Portobello Market. Jag hann under tiden läsa en tredjedel av George Orwell satir "Animal Farm" (mycket underhållande om grisar som gör revolution på en farm, men sedan visade det sig att författaren har BOTT i Notting Hill! Snacka om sammanträffande!). Lyckligtvis regnade det inte så vi segade oss igenom marknaden och jag förälskade mig i tekannorna och nästa gång ska jag köpa ett fotoalbum i läder. Vi besökte andra sevärdheter såsom St Pauls Church, Tate Modern, Shakespeare's Globe Theathre och slutstationen fick bli lunch på Borough Market. På eftermiddagen begav vi oss till Madame Tussaude's vaxkabinett och jag kände mig jättesjuk under hela vistelsen där men Sampo var en linslus, mamma tyckte om karusellen och Michan surade över att det var alldeles för mycket folk. Middagen däremot blev en enorm katastrof eftersom vi aldrig hittade någon restaurang att äta på. Vi tog en låååång promenad från Tower of London,över Tower Bridge TILLBAKA mot London Bridge och Borough Market och vi hamnar slutligen på "The Real Greek". Grekisk mat i London? Hursomhelst, det var gott och jag lyckades tjata till mig en sovplats i Finska Kyrkan.


Här kommer lite bilder från lördagen:


    

Trots att jag sov med Jesus på korset på andra sidan väggen vaknade jag då och då undernattens gång antingen av att mamma (ja, vi delade säng) knuffade mig mot väggen så att jag ramlade ned i glipan mellan sängen och väggen eller så hade hon tagit allt mitt täcke. När nattens plågor äntligen var överfick jagbetala £ 2,50 för en underbar frukostbuffé i finska kyrkan. Sedan bar det av mot Westminster där vi hälsade på London Eye, Houses of Parliament, Big Ben och Westminster Abbey. Väl framme började Sampo - utan att veta om det - ifrågasätta ren fakta som jag hänvisade till min resehandbok om Storbritannien. Han frågade om ALLTING brann ned i den Stora Branden 1666? Hur sjutton ska jag veta det? Eller varför Shakespeare var begravd i Westminster Abbey? Det är ju ren fakta så varfölr ifrågasätta det. I och för sig var det ju Sampo... Vi gick vidare mot Buckingham Palace men passade på att innan hälsa på premiärministerns boning (jag avrådde dem men Sampo insisterade på att få se Downing Street men mycket riktigt så var det inte mycket att se men men...) och sedan gick vi genom St James' Park och fick njuta av regnet och skönheten som parken hade att erbjuda. Efter en hel del turistande kring Westminster begav vi oss mot Trafalgar Square och därifrån till Convent Garden för att äta Fish and Chips på ett av Londons troligtvis äldsta ställen. Att stället är gammalt säger väl sig självt men firren var perfekt! Efteråt blev det en supersnabb sightseeing kring Piccadilly Cirkus och därefter en vrålsnabb shopping på Oxford Street. Sedan fick vi sitta i busskö på väg till Knightsbridge och Harrods. Tyvärr blev vårt besök väldigt kort på det omtalade varuhuset men vi hann i alla fall med delikatessavdelningen och julpyntet. Efter att vi blivit utsparkade från Harrods strosade vi sakta genom Hyde Park och Sampo började givetvis ställa en massa frågor om något som såg ut som ett tivoli. Jag hävdar att det är kringresande medan han på allvar tror att de ska bygga ett jättelitet tivoli mitt i parken!


Vi trodde att vi hade fått nog av Piccadilly men inte långt därifrån ligger Chinatown och det innebär god, kinesisk mat för en framför allt billig peng. Det fick bli avslutningsmiddagen och Sampo verkade inte tycka att han gjort bort sig alternativt provocerat tillräckligt den här dagen så när servitören kom med hans mat (som inte hade en massa grönsaker som Michans portion) började han gnälla på dålig engelska så till slut började han prata svenska med henne! Jag kan i alla fall upplysa herren där hemma att 'broccoli' faktiskt heter broccoli på engelska också.


Det vore ju tråkigt att bryta upp direkt efter middagen så vi återsåg Piccadilly för femtielfte gången i jakten på en trevlig, lugn och mysig pub. Visserligen blev vi utslängda någon gång efter 22 men det var trevligt att dricka kokosnötsrom (som jag inte druckit sedan pubrundorna i USA)! Vi följdes åt en bit till men till slut var det dags att ge sig av och när jag stod där ville jag inget hellre än följa med hem till Sverige. Så lite sorgen som jag var följde jag med tunnelbanan norrut till Highgate och så fort jag kom utanför spärrarna tänkte jag: "Det här har varit mitt liv de senaste månaderna och nu är det bara fem veckor kvar tills jag får andas svensk luft igen, och jag trivs ju ganska bra här!".

Här kommer lite bilder från söndagen också:


       


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hejhopp snuttisen!

Jag behöver hjälp med en sak, jag håller på med en ansökan och undrar hur du skulle beskriva mig...

Maila mig är du snäll ;D

Kramar i stora lass med glass!

2008-11-19 @ 23:30:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0