Vad är det för fel på svensk musikindustri?

Jag var nära att trilla av stolen (förutsatt att jag faktiskt satt på en stol och inte i min säng) när jag läste igenom listan med Grammis-nomineringar för musik-Sverige 2008. Ta till exempel "Årets låt" där jag har listat låtarna och artisterna nedan. För det första, hur kommer det sig att 3/10 av låtarna är hämtade från finalen i Melodifestivalen trots att ESC var ett riktigt misslyckande för Sverige? Tre andra av dessa tio låtar kommer direkt från Idol-fabriken så det talar väl sitt klara språk! De enda låtarna som är något att ha är de två sistnämnda i listan, jag behöver väl inte säga varför. Men däremot tytcker jag nästan att det är SKANDAL att inte Takidas jättehit "Curly Sue" är med på listan! Även om jag personligen inte är ett Takida-fan så har singeln legat på Tracks sedan INNAN årskiftet (totalt 46 och det är rekord!). Även det säger väl sitt?

ÅRETS LÅT
Empty Room - Sanna Nielsen
Hero - Charlotte Perelli
Do You Love Me - Amanda Jenssen
Jeannie Let Me Love You - Emd
Måndagsbarn - Veronica Maggio
Det Är Hon - Brolle
Lay Your Love On Me - BWO
On And On - Agnes
Jag Är En Vampyr - Markus Krunegård
Longing For Lullabies - Kleerup Feat. Titiyo

För resten av nomineringarna ta en titt här: http://www.grammis.se/?page=126 GLÖM INTE ATT RÖSTA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0