En ledig torsdag!

Nu ska jag sluta gnälla på de två inneboende tanterna här på Cholmeley Park. Huvudsaken är ju att ungarna mår bra och är glada och det gör ju inte såmycket om de får leva lyxliv några dagar med farmor och Irene. Äldre släktingar ska ju skämma bort sina barnbarn, eller hur? Samtidigt vet jag ju att de är tacksamma att det finns någon här de kan fråga om vad barnen exempelvis äter till frukost. Jag inbillar mig att barnen också känner en viss trygghet att ha mig här som någon slags förankring till det vardagliga livet. I morse, till exempel, gick jag upp kvart i nio (ledighet rules!) och jag begav mig mot köket. Det var livat och jag hörde hur ungarna gapade och busade. Jag plockade fram müsli och bröd och helt plötsligt stod Christopher bakom mig och sa glatt: "Nu vill jag ha frukost!". Såklart att han var hungrig och söt som han var så dukade vi fram frukost tillsammans! Enligt farmor hade han varit vaken sedan kvart i sju och oavsett dag brukar det serveras frukost på en gång. Det är just det här jag menar när jag säger att de är tacksamma att ha någon sorts förankring till vardagen. Dessutom är det ju kul att hjälpa till!

Visserligen har jag sagt att de kan fråga mig om allt och "sätta mig i arbete" precis när som helst, men jag är ju trots allt ledig. Det betyder ju mycket fritid och jag begav mig ut och sprang mitt tredje intervallpass den här veckan. Det gick verkligen superbra och det är så skönt efteråt. När jag kom hem skulle de precis ut och gå med barnen så jag har varit ensam hemma hela tiden sedan de begav sig. Jag duschade länge och lagade lunch i badrock. Riktigt mysigt! Jag har också tagit på mig den andra klänningen jag har med mig och jag mår bra nu.



Jag skulle vilja ta tillfället i akt att presentera mitt jättegod recept på linssoppa. Det är vad jag äter till lunch varje dag tillsammans med ett kopp te och en frukt. Det är jättenyttigt och går jättefort att laga.

Ingredienser:
Lite mindre än en dl röda linser
En liten morot (grovt riven)
En kvarts grönsaksbuljongtärning
Lite olivolja
Cayennepeppar (efter smak såklart! Gäller alla kryddor!)
Curry
Ingefära


Blanda bara ihop allt och snåla inte med ingefäran. Låt det koka upp, vrid ner temperaturen och låt det sedasn småkoka ett tag tills linserna "kokat sönder". Då blir soppan matig och konsistensen tjockare! Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0