Skymning

Twilight betyder skymning på engelska. Men det kan också betyda gryning, men eftersom titlarna följer följande ordning - Twilight, New Moon, Eclipse, Breaking Dawn - känns det mer relevant att översätta Twilight till skymning.


Twilight-sagan som jag de senaste dagarna förälskat mig så i handlar om den passionerade kärleken som utbryter mellan Bella och vampyren Edward. Jag är sedan tidigare känt väldigt fascinerad av vampyrer (läste ju exempelvis boken "Låt den rätta komma in" i våras).


Men hur kommer det sig att jag fastnat så för de här böckerna? Förutom den spännande handlingen och miljön som böckerna utspelar sig i är Twilight en passionerad kärlekshistoria. Väldigt typisk amerikansk produktion skulle väl de flesta säga, men jag har förklarat min besatthet genom att nämna "Harry Potter-effekten". Denna egenkomponerade benämning innebär alltså att boken är så jävla spännande att man inte kan sluta läsa. Har man som jag, och många andra för den delen, läst alla Harry Potter-böcker vet man att det alltid slutar med att huvudkaraktärerna av olika anledningar ligger på Madame Pomfreys sjukavdelning... Många skulle kanske säga att Twilight-serien är förutsägbar och trots alla problem som uppstår konstant vet man ju att de kommer att "leva lyckliga i alla sina dagar". Slutet blir i och för sig ganska ironiskt eftersom vampyrer är odödliga! Men som tidigare nämnt, romantiken och passionen som genomsyrar boken lockar till spännande läsning, inte minst för dem (inklusive mig) som inte upplever särskilt mycket romantiki vardagen...


Fast jag måste nog medge att Twilight är den bättre boken i serien.  Visserligen är den också den enda boken jag läst klart, men andra boken - New Moon - är riktigt sorglig. Jag har i princip gråtit mig igenom 100 sidor idag! Jag hoppas att det blir bra snart...



"I curled over, pressing my face against the steering wheel and trying to breathe without lungs.


I wondered how long this could last. Maybe someday, years from now - if the pain would just decrease to the point where I could bear it - I would be able to look back on those few short months that would always be the best of my life. And, if it were possible that the pain would ever soften enough to allow me to do that, I was sure that I would feel grateful for as much time as he'd given me. More than I asked for, more than I'd deserved. Maybe someday I'd be able to see it that way.


But what if this hole never got any better? If the raw edges never healed? If the damage was permanent and irreversible?"


(Från New Moon, gud vad jag grinade!)

Dessutom kommer filmen i december (säkert senare till Sverige). Skådespelarna verkar i alla fall okej...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0