Hysterin är det enda i svininfluensans spår som drabbar Sverige!

Någon annan är jag som tröttnat på hysterin orsakad av svininfluensan? Överallt i tidningarna ser vi bilder på munskyddsklädda civila, men om vi ska tro fadern min (som i alla fall jag gör) håller dom där munskydden inte längre än 10 minuter. Egentligen ännu mindre eftersom det är ett pyttelitet virus vi talar om, och inte en förhållandevis gigantisk bakterie, som alltså beräknas ta 10 minuter innan det förgiftar munskyddet. Så vi ser alltså sjukhuspersonal och civila med dessa meningslösa skydd och konstigt nog så har inte fler insjuknat än så..

Men vi i Sverige kan ju andas ut, eller hur? Viruset har inte ens påträffats bland grisarna...

Men säg att smittan når Sverige? Då köper vi up oss på konserver och går inte ut på flera veckor. Vi stänger av luftkonditioneringen och täpper till vartenda liten springa med silikon. Då dröjer det nog inte länge förrän en familj bestående av fyra skilda individer väljer viruset framför celibat.

Säg att man skulle insjukna? Surt är livet för symtomen ska ju vara detsamma som ett vanligt influensavirus. Men svenska apotek hävdar att ingen börjat rusa efter vaccin - ännu. Och svenska myndigheter säger att det finns gott om vaccion - det räcker tydligen till 25 % av befolkningen! Tur att vi har sån fruktansvärt bra krisberedskap i det här landet!

Nu verklar jag säkert motsägelsefull som vanligt, men vad jag menar är att hysterin som pågår just NU är överdriven. Inte ens 10 har ju dött, och dom som har avlidit dog ju för sjutton i Mexico City!!! Den stan är ju knappast känd för sin renhållning... Dessutom, det ska visserligen krävas mycket, men om smittan når Sverige så är vi ju knappast beredda. Ändå försöker myndigheterna lugna ner oss och säga att det finns medicin tillgänglig, ja, men inte till alla!

Förresten så är jag inte ett dugg förvånad om en pandemi utrotar mänskligheten! All överanvändning av pencillin och antibiotika gör ju att vi gräver vår egen död. Men jag tror inte att det blir svininfluensan som tar kol på oss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0