Decline, deduce, definit, denote, depress, derive, deviate...?

Det verkar inte finnas något bättre sätt att läsa sig AWL (Academic Word List) förutom att slå upp den svenska motsatsen och sedan nöta, nöta och nöta. Egentligen behöver jag nog ladda ner ett bra ord-träningsprogram, men ordet "ladda ner" används ju så väl i olagliga sammanhang så det vågar jag inte.... Avböja, luta sig till, absolut, beteckna, trycka ned, härleda, avvika!

Jag har fått mail från min London-familj. De verkar ha det bra, men gud vad jag saknar dem. Jag hoppas verkligen kunna komma och hälsa på senare i vår. Det är först såhär i efterhand som jag börjar förstå vilken ofattbar tur jag har haft med diverse jobb! Först USA och NY och sedan London och en toppenfamilj. Nu är det engelska på SU (som faktiskt är ganska kul!), körkort, träning och extrajobb (ett jobb som jag, till skillnad från vissa ANDRA, tycker är ganska kul att gå till!). Jag är nog rätt så lycklig just nu och är nöjd med mitt liv.

Fast ännu känner jag inte för att skrika ut: "Seize the day!!!". Det snöar nämligen ute och jag har fortfarande en hemsk förkylning och feber. Nu ska jag istället ladda min engelska tekanna med blackcurrant tea och mysa med mina hundar i min säng! Kanske lär jag mig några användbara akademiska engelska ord under tiden!



Så kan det se ut när man en vanlig torsdagskväll läser lite körkortsteori...



Teapot...



...becomes teapot AND teacup!! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0