Beklagande och kultur!

Jag lovade mig själv att inte blogga förrän jag kom på ett bra och viktigt ämne att blogga om, men det är något fel på filne jag försöker ladda ner som gör att det tar sjuukt lång tid för min dator så jag passar väl på att skriva ett passande inlägg. Alltså där jag bara klagar över min pluggiga tillvaro!

Hur blev det så här? Jo, det kan man fråga sig! Hela förra veckan överröstes jag med fritid, dels pga av sjukdom men också väldigt lite plugg! Istället kommer alltihop den här veckan, imorgon har jag till exempel ett seminarie och på fredag väntar första tentan på the Academic Word List och det är fortfarande många ord jag inte kan (framför allt många övningsuppgifter jag inte hunnit med!).

Det var den pluggiga Emelie som beklagade sitt liv, men kultur-Emelie har varit i farten!

Jag tar tillfället i akt och slår ett slag för musikåret 2008. Jag hade lite problem att uppleva de svenska musikernas nya skivor förra året eftersom jag spenderade det senaste halvåret i de engelskspråkiga länderna USA och Storbrittannien. Som ni säkert förstår finns det inte mycket utrymme för svensk indiepop då! Hursomhelst, nu har jag i alla fall införskaffat Anna-panna Ternheims senaste "Leaving on a Mayday" som belönades med en Grammis för "Årets album" (förutom Annas medverkan var det som  bekant en ganska svag gala...). "Årets textförfattare" på samma gala blev ju världens bästa Annika Norlin för albumet "More Modern Short Stories from Hello Saferide" och den skivan spelas för fullt hemma på Kjellmansväg i detta ögonblick. En skiva som betraktas som "det bästa sedan Gud" var ju det skottska bandet Glasvegas från Glasgow som  släppte deras självbetitlade debutalbum i höstmörkret. Mer dyster indie får man leta efter... Trots dessa små godingar (jodå, RIKTIGA godingar är det!) kvarstår mina favoriter Herr Krunegård och Fröken Hyvönens album som förra årets absolut bästa album, men om man skulle göra en rangordning skulle det troligtvis se ut så här:

1. "Markusevangeliet" (M. Krunegård)
2. "Silence is Wild" (F. Hyvönen)
3. "Glasvegas" (Glasvegas)
4. "More Modern Short Stories from Hello Saferide" (Hello Saferide/A. Norlin)
5. "Leaving on a Mayday" (A. Ternheim)

By the way, jag var på bio igår och såg "Benjamin Buttons otroliga liv". Den var jättebra och jag grinade hela tiden! SE!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0