Hur svårt kan det vara?

Godmorgon bloggen! Solen skiner och temperaturen ligger strax under nollan. Perfekt springväder, men kom nyss på att iPoden måste laddas! Hehe, får helt enkelt vänta lite till...

I princip hela morgonen har jag suttit framför datorskärmen i pyjamaströjan och desperat sökt efter stipendier och samtidigt försöka få i mig den mindre tilltalande, kalla havregryngröten. Det går inte så bra. Jag lånade en handbok på biblioteket som sammanställer de flesta fonder och stiftelser i Sverige. Jag har skummat igenom hela kapitlet som behandlar "utlandsstudier" utan att egentligen hitta något som passar mig. De flesta har så knäppa inriktningar. Man känner sig knappast träffad av det här:

"Fonden används till belönande av mänsklighetens upplysning, förkovran och förbrödning synnerligen viktiga och välsignelsebringande uppfinningar eller arbeten. Såsom ledning för bedömandet af hvad donator härmed afser må nämnas: sådana uppfinningar, som kunna likställas med rotationspressen, telegrafen, telefon, fotografin, propellern, symaskinen, bessemerståltillverkningen och difteriserum, afvensom med snillrika väg- och vattenbyggnader, såsom Suezkanalen, tunlarne genom alperna, Finth or Forth bron, och dylikt."

Eller varför inte Nils Lagerlöfsfond:

"Max 35 000 kr till svensk forskare företrädesvis graduerad - för studier i utlandet rörande husdjurens fruktsamhetsproblem."

Jag lyckades dock hitta totalt 3 stiftelser/fonder/stipendier som kunde vara av intresse. Men den drömmen slogs snabbt i kras när den ena bara tillåter resestipendier till listade namn på deras hemsida där Spanien INTE finns med och den andra kräver någon form av utbyte eller volontärsprojekt och hävdar att "personlig utbildning" inte duger. Den sista heter faktiskt "Svensk-Spanska Stiftelsen" så i bara namnet fann jag mcyket hopp. Dessvärre kräver den här fonden MER än bara språkstudier, men jag tänkte försöka och skicka in en ansökan i alla fall för just den kursen JAG tänker söka heter ju faktist "Språk och KULTUR". Tror tyvärr inte att de går på den lilla luringen. I värsta fall får jag väl ta studielån. *suck*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0