Nu ska jag släppa en BOMB!

Jag har blivit alldeles för dålig på att uppdatera den här bloggen. Skärpning nu! Därför ska jag också passa på att släppa en riktig BOMB för er läsare!

En riktig "bomb" skulle jag väl inte direkt kallla det men i alla fall en kanonidé som jag ska kämpa hårt för. Jag har nämligen bestämt mig för att plugga spanska i höst! Låter inte det som en toppenidé? Först var jag sugen att vara borta i sådär ett år (totalt 32 veckor) men när jag började tänka på hur jag skulle finansiera kalaset insåg jag att 13 veckor (eller 3 månader) räcker gott och väl för att jag ska få smaka på Spanien. Favoritstaden är just nu Málaga med sol, värme och bad. Visserligen är jag ganska "känslig" för värme men tre höstmånader ska jag väl klara av. En uppenbar fördel med sydkusten är närheten till Medelhavet som därmed betyder fler soliga timmar om dagen, även om det råkar vara september när jag åker hem!

Det stora frågan är bara hur jag ska finansiera hela trippen? Bara kursavgiften kostar 16 515 SEK och det billigaste boendet kostar 3 520 SEK för fyra veckor, alltså mer än 10 000 under hela perioden! Det är väldigt mycket pengar och jag kommer knappast hinna spara ihop allting tills dess så därför har jag börjat söka stipendier. Fast det är inte världens lättaste uppgift! Det är en enorm djungel av stiftelser som mer en gärna delar ut pengar men för att få söka just DET stipendiet måste man uppfylla en massa krav. Jag hade till exempel hittat ett stipendium som Österhaninge församling delar ut men på deras hemsida stod det att "utdelningen beror av fondens tillväxt" och tyvärr blev det ingen utdelning år 2008. Kan detta ha någonting att göra med finanskrisen?



Igår var jag för övrigt på säsongens första orienteringsträning och det var jättekul. I alla fall de första 30 sekundrarna innan min lampa slocknade! När man inte använt pannlampan på ett tag glömmer man bort hur länge den behöver ladda; var det två dagar, en dag eller kanske bara ett par timmar? Det senare alternativet var det i alla fall inte!

Kommentarer
Postat av: karolina

det låter ju super intressant, även om nu jag inte skulle åka då det är som varmast och sannoikheten att bli bränd är som störst :P du fixar nog det annars är det väl inte hela världen att åka lite senare när du har tjänat ihop lite mer pengar :P



är du hemma på söndag? jag tänkte komma förbi och lämna av din ryggsäck som camilla lånade i sommras och få en anledning till att köra bil :P

2009-01-15 @ 21:41:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0